15 maja rozpoczyna się symboliczna sprzedaż tokenów CryptoAds – zdecentralizowanej platformy reklamowej zbudowanej na Blockchain Ethereum. Co łączy historie kredytową w banku i reputację użytkownika online, w jaki sposób można uniknąć olbrzymich marż pośredniczących przy promowaniu usług i produktów oraz w jaki sposób Blockchain może uprościć rynek reklamy online? Oleksii Winogradov, założyciel i prezes CryptoAds, mówi o tych sprawach i wielu innych

 

02.05.2018

 

1) “im wyższy status użytkownika, tym lepsze oferty reklamowe, które otrzyma”
2) “Pośrednicy w reklamie internetowej podnoszą cenę nawet o 1000%, ale Blockchain może zmienić tę sytuację”

– Umieszczasz swój projekt jako “zdecentralizowaną platformę marketingową i reklamową zbudowaną na Blockchain Ethereum.” Jest to dość szeroka definicja. Czy możesz wyjaśnić, co konkretnie oferuje CryptoAds użytkownikom?

– Oferujemy przejrzyste i bezpieczne rozwiązania do zamieszczania reklam na zdecentralizowanej giełdzie dla marek, reklamodawców cyfrowych, firm marketingowych, platform do publikowania treści i osób mających wpływ na media.

– Jakie rozwiązania dostarczacie?

– Nasza platforma umożliwia reklamodawcom umieszczanie produktów reklamowych w wielu różnych formatach multimedialnych na nieograniczonej liczbie platform o dobrym ruchu użytkowników dzięki wykorzystaniu technologii sztucznej inteligencji i technologii Blockchain. Mogą to być natywne filmy lub reklamy mobilne w aplikacji, standardowe klipy wideo, reklamy wideo w pionie i 360 stopni, oferty ścian. Platformy będą mogły udostępniać swoje grupy odbiorców, metody dostarczania treści i możliwości hostingu bezpośrednio potencjalnym reklamodawcom.

– Zgodnie z najnowszym raportem Ericsson Mobility, w tym roku wydatki na reklamę cyfrową wyniosą 44% (269,85 mld dolarów) całkowitych globalnych wydatków na reklamę, a liczba ta wzrośnie do 50% (335,48 mld dolarów) do 2020 roku. Muszę być ekspertem, aby przekonać się, że jest to niezwykle atrakcyjny i bardzo konkurencyjny rynek. Czy masz plan, jak zdobyć pozycję na tym rynku?

– Pozwól mi odpowiedzieć na twoje pytanie innym pytaniem. Czy wiesz, ile pośrednicy mogą dodać do początkowego kosztu produktu reklamowego, gdy trafia on od reklamodawcy do użytkownika końcowego?

– Mogę tylko zgadywać. W sprzedaży detalicznej żywności od 50% do 200% …
– Podnieś poziom – nawet do 1000%!
– Wow, to czysta chciwość!
– O to chodzi. Blockchain może zmienić tę sytuację. Nasi klienci mogą handlować bezpośrednio bez potrzeby scentralizowanej wymiany reklam, co zmniejsza liczbę pośredników, a tym samym koszty.
– Cięcie kosztów i liczba pośredników w biznesie jest jednym z kluczowych celów, które można skutecznie rozwiązać za pomocą Blockchaina. Tutaj nie jesteś jedynym graczem i nie zaskoczysz konkurentów właśnie tym…

– Nie zatrzymujemy się tam. Wyróżniamy się na tle konkurencji dzięki przejrzystości wszystkich procesów gwarantowanych przez Blockchain. Platforma skompiluje historię kryptowalutową każdego użytkownika i zapisze ją w Blockchainie. Każdy z naszych klientów będzie miał własną ocenę. To, czy jest dobre czy złe, zależy od osoby i jej działań na platformie. W każdym razie oceny i warunki transakcji zostaną określone w inteligentnych umowach, co pomoże w naturalny sposób rozwiązać problem oszustw reklamowych online. Na przykład reklamodawca nie będzie w stanie uniknąć zapłaty za świadczone usługi, a właściciel platformy nie będzie mógł usunąć ani zmienić żadnej historii.

– Kiedy wspomniałeś o ocenach, natychmiast przyszło mi na myśl “Uber” Również tam użytkownicy początkowo dokonali rozsądnych ocen podczas tworzenia ocen kierowców. Jednak za kilka lat usługa była podejrzewana o wyolbrzymianie liczb. Dlaczego uważasz, że oceny użytkowników nie będą stronnicze? Kto kontroluje ich obiektywność i jak?

– Pozwól mi od razu rozróżnić tutaj między ocenami użytkowników (które naturalnie mogą być wypaczone przez dowolną liczbę czynników osobistych – do włącznie z nastrojem użytkownika w konkretnym dniu), a oceną danej osoby w oparciu o jego działania na platformie, oparte w jego historii transakcji.

– Więc mówisz o rodzaju oceny pracy użytkownika, która wskazuje na wdrożone zobowiązania na platformie, a nie o subiektywnych wycenach?

– To absolutnie poprawne.

– Zrozumiano. A w jaki sposób jednostka korzysta z tych ocen?

– Klienci z najlepszymi ocenami będą mogli zawrzeć kontakty, oferując im wyższą płatność. Jeśli widzimy znaczną liczbę transakcji i transferów, a nie przypadków oszustw, to użytkownik automatycznie otrzymuje status bardziej uprzywilejowany. Im wyższy status danej osoby, tym lepsze oferty reklamowe, jakich może oczekiwać w przyszłości. To samo dotyczy reklamodawców, jeśli ich historia wygląda podejrzanie, użytkownicy o wysokim ratingu będą mogli odstąpić od swoich ofert.

– Jak to faktycznie zadziała w praktyce?

– Załóżmy, że duży reklamodawca podchodzi do naszego projektu i twierdzi, że nie chce wyświetlać swojej reklamy istniejącym siedmiu milionom użytkowników, ale chce kierować reklamy tylko na 100 tys., najlepszych użytkowników, którzy mają najwyższe oceny wiarygodności. Wszystko to będzie zarządzane przez inteligentną umowę, określa ona ocenę użytkownika, a najlepiej oceniane osoby otrzymują możliwość zarabiania pieniędzy w tej sieci.

Albo spójrzmy na to z drugiej strony, użytkownikowi oferowane są produkty reklamodawcy. Patrzy na swój profil, widzi swoją niską ocenę i mówi: “Nie, mam świetną ocenę i chcę tylko otrzymywać reklamy od dobrych, wypróbowanych i przetestowanych reklamodawców”.

– Czy oceny reklamodawców będą również dostosowane w zależności od ich działalności?

– Tak. Jeśli reklamodawca ma niski obrót reklamy lub oferuje niski poziom wynagrodzenia, jego ocena spada automatycznie. Wszystkie relacje będą regulowane przez inteligentne kontrakty, które będą określać warunki współpracy i ratingów.

– To brzmi jak biuro historii kredytowej w sektorze bankowym. Jeśli kiedykolwiek oszukasz bank, bardzo trudno jest otrzymać normalny rating kredytowy ponownie…

– W rzeczywistości tak jest. Bardzo ważne jest, aby każda transakcja i ocena były rejestrowane w Blockchainie. Po pierwsze, żadna sztuczna zmiana ratingu nie jest możliwa. Po drugie, od razu widzimy i analizujemy wszystkie transakcje i płatności użytkownika związane z jego gadżetami. W rezultacie otrzymujemy przejrzysty system oceny klientów, a użytkownicy będą mieli okazję poprawić swoje oceny, aby otrzymywać lepsze oferty reklamowe w przyszłości. Uważam, że stanowi to dobrą zachętę do zniechęcania użytkowników platformy do angażowania się w potencjalne oszustwa lub inne niewłaściwe działania i zachowania.

– Przechowywanie historii użytkowników i reklamodawców, transakcji reklamowych i wszystkich umów – czy jest to kluczowa funkcja Blockchain w twoim projekcie, czy też ma inne funkcje?

– Jest jeszcze jeden ważny problem, który pomaga Blockchain rozwiązać. Często zdarza się, że po uruchomieniu treści w sieci reklamodawca nie wie, gdzie kończy się ta treść. Aplikacja reklamowa może być publikowana w tych samych sieciach z pięciokrotną różnicą w cenie w jednym miejscu oferują one 10 centów za pobranie, a gdzie indziej za jednego dolara. Blockchain pomaga reklamodawcy zrozumieć, gdzie jest oferta wybrana i którzy użytkownicy powinni zostać zignorowani, ponieważ system zachowuje unikalne identyfikatory użytkowników w aplikacji.

– Ilu Twoich klientów jest obecnie reklamodawcami i użytkownikami?

– Mamy około 100 umów z reklamodawcami. Blisko jedna trzecia z nich jest bardzo aktywna i codziennie uruchamia różne kampanie reklamowe w systemie. Na platformie jest około 7 milionów użytkowników, z czego około 100 tys., korzysta regularnie co miesiąc.

– Biorąc pod uwagę twoje ambicje, bardzo mało prawdopodobne jest, że jesteś zadowolony z tego projektu.  Jak zamierzasz przyciągać użytkowników? Czego użyjesz do poszerzenia grona odbiorców?

– Zgodnie z naszymi prognozami, dzięki sprzedaży symbolicznej i dystrybucji, rdzeń naszej stałej widowni powinien już w tym roku wzrosnąć do 1,5 miliona użytkowników. Oczekujemy również przybycia dużej liczby wydawców po wydaniu SDK (Software Development Kit – specjalny pakiet oprogramowania dla programistów, który rozszerza funkcjonalność programu, gry lub zestawu produktów i umożliwia użytkownikom tworzenie własnych programów, poziomów lub dodatków). Będą mogli zintegrować go z własnymi aplikacjami, zaoferować to samo dla swoich subskrybentów i otrzymać pieniądze na reklamę. W niedalekiej przyszłości planujemy także dodać internetową platformę transakcyjną (marketplace), aby umożliwić użytkownikom kupowanie kolekcji gier, subskrypcji usług i różnych towarów po obniżonej cenie. Powinno to również zwrócić uwagę na platformę.

– Czy możesz podać podział odbiorców według krajów?

– Pochodzą głównie z USA i Indii – około 40% całości. Reszta pochodzi z Rosji, Wielkiej Brytanii i Bliskiego Wschodu.

– Masz 25-letnie doświadczenie w biznesie, z powodzeniem uruchomiłeś i prowadziłeś wiele różnych projektów. W jaki sposób pojawił się pomysł tworzenia CryptoAds i kiedy?

– Wszystko zaczęło się w 2011 roku. Pracowaliśmy nad kilkoma projektami biznesowymi i uruchomiliśmy CryptoAds jako dodatkową opcję. Projekt wystartował szybko i pomyślnie się rozwijał. W 2013 roku otrzymaliśmy dodatkowe składki i zaangażowaliśmy się w poważny rozwój biznesu, a w 2015 roku postanowiliśmy spróbować swoich sił w Blockchainie. W ciągu następnych dwóch lat dokładnie sprawdziliśmy, jak to wszystko działa, opracowaliśmy koncepcję projektu, a na koniec wprowadziliśmy koncepcję na rynek.

– Jak twoja platforma zarobi pieniądze?

– Wygra procent transakcji, które użytkownicy wykonują w celu zakupu usług. W miarę pojawiania się nowych usług zmniejszymy ten odsetek. Odsetek będzie również zróżnicowany, planujemy pobieranie różnych prowizji za różne rodzaje usług.

– Kiedy odbędzie się przedsprzedaż tokenów “ICO”?

– Przedsprzedaż naszych tokenów rozpocznie się 15 maja i potrwa do 15 czerwca. ICO rozpocznie się 16 czerwca i zakończy 15 lipca.

– Jakie cele ustaliłeś dla ICO?

– Celem numer jeden jest rozszerzenie bazy użytkowników zainteresowanych naszym systemem. I oczywiście planujemy zebrać fundusze na dalszy rozwój i skalowanie projektu.

– Co to będzie obejmować?

– Naszym minimalnym celem jest podwojenie liczby reklamodawców i znaczna poprawa ich jakości. Chcemy współpracować ze znanymi globalnymi projektami oferującymi znaczne ilości reklam.

Mamy również inny cel: zwiększyć liczbę użytkowników o 4-5 razy – do 30 milionów ludzi – i rozszerzyć naszą interakcję z nimi. Obecnie wykorzystują one nasz potencjał do nawiązywania połączeń w ramach projektu CallFreeCalls (platformy oferującej bezpłatne międzynarodowe usługi przesyłania głosu i tekstu w zamian za dystrybucję ofert sponsorskich – przyp. Red.), A to bardzo wąski rynek. Będziemy zachęcać użytkowników do aktywniejszej pracy z naszą aplikacją.

– W jaki sposób?

– Planujemy znacznie zwiększyć liczbę usług, które można uzyskać na platformie dla tokenów. Kiedy użytkownicy mają możliwość zarobić i wydać pieniądze z zyskiem, będą zadowoleni.